Nacházíte se: Úvodní stránka » Služby firmy CS Billiard » Pravidla kulečníkových her » Pravidla pool 10-Ball

Pravidla Neguš (Bába hříbek)


Neguš se hraje se šesti koulemi. Jedna z koulí je barevně odlišná a má dvojnásobnou hodnotu. Někdy bývá barevně odlišná ještě jedna koule (zahajovací), ale ta má stejnou hodnotu jako ostatní koule. Neguš se hraje pouze z jedné strany a proto mu stačí velmi malý prostor. Neguš může hrát libovolný počet hráčů, kteří se střídají stále ve stejném pořadí. Hráči si předem určí cílový počet bodů (zpravidla 1000b.) a losují o to, kdo začíná. Na ploše stojí dva (tři) hříbky, někdy barevně (tvarově) odlišeny. Při shození hříbku blíže k rozstřelu se hráči maže vše a začíná od nuly. Při shození vzdáleného hříbku se hráči maže ten počet, co nahrál při poslední sérii.

Koule se hrají vždy pouze z rozehrávacího bodu. Hráč může pokračovat ve hře, potopí-li minimálně jednu kouli do díry a není rozhodující jestli to byla koule rozehrávací nebo koule na ploše. Podmínkou je, že před potopením musí proběhnout dotek alespoň dvou koulí.

Koule s kterými se rozehrává se berou z mrtvé zóny. Když je zóna prázdná, berou se ze spodního zásobníku, je-li i ten prázdný a všechny koule jsou na ploše, bere se ta, která je nejblíže rozehrávacímu bodu. Koule s dvojnásobnou hodnotou se při zahajovacím strku staví na zahajovací bod. Na rozehrávací bod se staví libovolná koule (obsahuje-li sada zahajovací kouli, staví se ta). Tyto dvě koule se musí při rozstřelu navzájem dotknout. Toto postavení koulí se používá vždy, když na ploše nezůstane žádná koule. Koule s dvojnásobnou hodnotou se kromě zahajovacího postavení smí používat jako rozstřelovací pouze v případě, že v mrtvé zóně nebo v zásobníku není jiná koule a všechny jsou na ploše.

Díry mají různé bodové hodnoty, které si hráč musí sčítat a na konci série přičíst k předešlým sériím. Aby body nahrané v sérii platili, musí je hráč tzv. podepsat. Znamená to dotyk rozehrávací koule na kteroukoliv jinou kouli bez následného potopení do díry. Pokud se to nepovede, nahrané body v sérii se mažou a pokračuje soupeř. Hráč musí přesně trefit cílový počet bodů, jinak se vrací na hodnotu na konci předešlé série.

Příklad:

Hráč má 820b., postupně potopí koule do děr v hodnotě 100b. + 50b.+20b.+20b. = 1010b.

Hráč překročil cílovou hranici 1000b. Celá série se maže, zůstává mu 820b. a pokračuje soupeř.

Pokud hráč přesně trefí cílovou hranici a podepíše to, vyhrál a ostatní hráči již nedohrávají.

 U kulečníku typu Neguš mohou být na místo hříbků různé figurky, ale princip hry zůstává stejný.
design: CS Billiard s.r.o. - Josef Červenka, 2012