Nacházíte se: Úvodní stránka » Služby firmy CS Billiard » Pravidla kulečníkových her » Pravidla pool 10-Ball
Pravidla Neguš (Bába hříbek)
Neguš se
hraje se šesti koulemi. Jedna z koulí je barevně odlišná a má
dvojnásobnou
hodnotu. Někdy bývá barevně odlišná ještě jedna koule (zahajovací), ale
ta má
stejnou hodnotu jako ostatní koule. Neguš se hraje pouze z jedné strany
a proto
mu stačí velmi malý prostor. Neguš může hrát libovolný počet hráčů,
kteří se
střídají stále ve stejném pořadí. Hráči si předem určí cílový počet
bodů
(zpravidla 1000b.) a losují o to, kdo začíná. Na ploše stojí dva (tři)
hříbky,
někdy barevně (tvarově) odlišeny. Při shození hříbku blíže k rozstřelu
se hráči
maže vše a začíná od nuly. Při shození vzdáleného hříbku se hráči maže
ten
počet, co nahrál při poslední sérii.
Koule se
hrají vždy pouze z rozehrávacího bodu. Hráč může pokračovat ve hře,
potopí-li
minimálně jednu kouli do díry a není rozhodující jestli to byla koule
rozehrávací nebo koule na ploše. Podmínkou je, že před potopením musí
proběhnout dotek alespoň dvou koulí.
Koule s
kterými se rozehrává se berou z mrtvé zóny. Když je zóna prázdná, berou
se ze
spodního zásobníku, je-li i ten prázdný a všechny koule jsou na ploše,
bere se
ta, která je nejblíže rozehrávacímu bodu. Koule s dvojnásobnou hodnotou
se při
zahajovacím strku staví na zahajovací bod. Na rozehrávací bod se staví
libovolná koule (obsahuje-li sada zahajovací kouli, staví se ta). Tyto
dvě
koule se musí při rozstřelu navzájem dotknout. Toto postavení koulí se
používá
vždy, když na ploše nezůstane žádná koule. Koule s dvojnásobnou
hodnotou se
kromě zahajovacího postavení smí používat jako rozstřelovací pouze v
případě,
že v mrtvé zóně nebo v zásobníku není jiná koule a všechny jsou na
ploše.
Díry mají
různé bodové hodnoty, které si hráč musí sčítat a na konci série
přičíst k
předešlým sériím. Aby body nahrané v sérii platili, musí je hráč tzv.
podepsat.
Znamená to dotyk rozehrávací koule na kteroukoliv jinou kouli bez
následného
potopení do díry. Pokud se to nepovede, nahrané body v sérii se mažou a
pokračuje soupeř. Hráč musí přesně trefit cílový počet bodů, jinak se
vrací na
hodnotu na konci předešlé série.
Příklad:
Hráč má
820b., postupně potopí koule do děr v hodnotě 100b. + 50b.+20b.+20b. =
1010b.
Hráč
překročil cílovou hranici 1000b. Celá série se maže, zůstává mu 820b. a
pokračuje soupeř.
Pokud
hráč přesně trefí cílovou hranici a podepíše to, vyhrál a ostatní hráči
již
nedohrávají.
U
kulečníku typu Neguš mohou být na místo hříbků různé figurky, ale
princip hry
zůstává stejný.