Nacházíte se: Úvodní stránka » Služby firmy CS Billiard » Pravidla kulečníkových her » Pravidla pool 10-Ball
Pravidla pool 10-ball
9.
Desítka
9.1
Určení rozstřelu
9.2 Stavění koulí pro desítku
9.3 Řádný rozstřel
9.4 Druhý strk po rozstřelu –
push-out
9.5 Hlášené strky a potápění
koulí
9.6 Jistota
9.7 Nesprávně potopené koule
9.8 Pokračování hry
9.10 Nastavování koulí
9.11 Závažné fauly
9.12 Pat
9.
Desítka
Desítka je hra s hlášenými strky, hraná s bílou koulí a s barevnými koulemi, číslovanými od 1 do 10. Koule jsou hrány ve vzestupném numerickém pořadí, přičemž nejníže číslovaná koule musí být kontaktována bílou koulí pro vznik řádného strku. Pokud je koule č.10 potopena při řádném rozstřelu, bude nastavena zpět na stůl s tím, že hráč pokračuje v náběhu. Pro strk může být hlášena pouze jediná koule s výjimkou rozstřelu, při němž nemůže být nahlášena žádná koule (viz 9.5 Hlášené strky a potápění koulí).
Hráč, který vyhrál rozehrání o
rozstřel, rozstřeluje jako první (viz 1.2
Rozehrání o
pořadí). Běžným formátem je střídavý rozstřel
(s ohledem na Směrnice
15, Následující rozstřely).
Baevné koule jsou stavěny co
nejtěsněji k sobědo trojúhelníkového tvaru, s koulí
č.1 v čele
trojúhelníku a na zadním bodu stolu a s koulí č.10 ve středu
trojúhelníku.
Ostatní barevné koule budou umístěny v trojúhelníku bez
účelového nebo
záměrného rozmístění (viz Směrnice
4, Stavění a
naklepání koulí).
Při rozstřelu se uplatňují následující pravidla:
(a) rozehrává se z ruky v záhlaví;
(b) nedojde-li k potopení žádné koule, alespoň čtyři barevné koule musejí dojít na mantinel; jinak jde o faul (viz Směrnice 17, Požadavky na rozstřel)
Pokud nebyl při rozstřelu zjištěn
žádný faul, rozstřelující hráč může zvolit push-out pro svůj
následující strk.
Toto své rozhodnutí musí hráč sdělit rozhodčímu, a tím pro tento strk
zruší
platnost pravidel 6.2 Chybná
první koule a 6.3
Bez mantinelu po kontaktu. Pokud při provedení
push-outu nebyl zjištěn žádný faul, určuje soupeř, kdo bude hrát jako
další.
Koule č.10, potopená při push-outu, se bez penalizace vrátí na zadní
bod.
Kdykoliv se hráč na strku pokouší
potopit kouli, je požadováno, aby hlásil strky; zamýšlená koule a kapsa
musejí
být označeny pro každý strk, pokud to není zřejmé. Podrobnosti strku,
jako jsou
zásahy mantinelu nebo kontakt či potopení jiných koulí, jsou
nepodstatné.
Aby rozhodčí strk započítal, musí
být přesvědčen, že byl proveden zamýšlený strk, takže pokud je tu
možnost
záměny při karambolech, kombinacích a podobných strcích, měl by hráč na
strku
označit kouli a kapsu. Pokud si rozhodčí nebo soupeř nejsou jisti
míněným
strkem, mohou si hlášení vyžádat.
Hráč na strku po uskutečněném
rozstřelu může kdykoliv během hry ohlásit „jistotu“, která mu dovoluje
hrát na
kouli v pořadí a bez jejího potopení ukončit svůj náběh. Když ovšem
hráč na
strku kouli v pořadí potopí, střídající hráč má na výběr hrát strk jak
leží,
nebo vrátit strk soupeři (viz 9.7
Chybně potopené
koule, které platí i při jistotách).
Pokud hráč netrefí zamýšlenou
kouli a kapsu, a potopí hlášenou kouli do nesprávné kapsy nebo potopí
jiné
koule, jeho náběh končí a střídající hráč má na výběr hrát strk z dané
pozice
nebo vrátit strk soupeři.
Pokud hráč na strku řádně potopí
hlášenou/předepsanou kouli (s výjimkou push-outu, viz 2.4 Druhý strk po
rozstřelu – push-out), pak všechny dodatečně potopené koule zůstávají
potopené
(s výjimkou koule č.10; viz 9.9
Nastavování koulí)
a hráč na strku pokračuje dalším strkem. Pokud při libovolném strku
řádně
potopí hlášenou kouli č.10 (s výjimkou push-outu), vyhrává hru. Pokud
hráč hlášenou
kouli nepotopí nebo fauluje, hra přechází na soupeře. Nedošlo-li
k faulu,
je střídající hráč povinen hrát bílou kouli z pozice,
zanechané
protihráčem.
Pokud je koule č.10 potopena při
faulu, push-outu nebo během rozstřelu, nebo potopena jako nehlášená
koule,
případně chybou do jiné kapsy nebo také vyražena ze stolu, je následně
nastavena zpět na stůl (viz 1.4
Nastavování koulí).
Žádná jiná barevná koule se nikdy do hry nevrací.
Pokud hráč na strku způsobí běžný
faul, hra přechází na jeho soupeře. Soupeř rozehrává z ruky a
bílou kouli
může přitom umístit kamkoliv na hrací plochu (viz 1.5
Hra z ruky).
Za běžné fauly jsou pokládány
následující situace:
6.1 Potopení
nebo vyražení bílé ze stolu
6.2 Chybná
první koule (první zasaženou koulí při každém strku musí
být nejníže
očíslovaná koule, přítomná na stole)
6.3 Bez
mantinelu po kontaktu
6.4 Bez
doteku nohy s podlahou
6.5 Vyražená
koule ze stolu (pouze koule č.10 se vrací na stůl)
6.6 Dotek
koule
6.7 Dvojdotek
/ spící koule
6.8 Prostrk
6.9
Koule v pohybu
6.10 Vadné
umístění bílé
6.12 Tágo
na stole
6.13 Hra
mimo pořad
6.15 Pomalá
hra
Za 6.14
Tři následné fauly je trestem ztráta rozehrané hry
Za 6.16
Nesportovní chování zvolí rozhodčí trest, odpovídající
podstatě
prohřešku
Po výskytu patu zahraje původně
rozstřelující hráč nový rozstřel (viz 1.12
Pat)